Fraser - Reisverslag uit Sydney, Australië van Stijn en Teije Horst-Lechner - WaarBenJij.nu Fraser - Reisverslag uit Sydney, Australië van Stijn en Teije Horst-Lechner - WaarBenJij.nu

Fraser

Door: Steijen

Blijf op de hoogte en volg Stijn en Teije

24 Mei 2010 | Australië, Sydney

Hallo trouwe lezers. We beginnen maar weer waar we gebleven waren.
Na het wwoofen namen we de bus naar Hervey Bay. Een dodelijk saai plaatsje, maar het is de doorvoerhaven naar Fraser Island. Daar kwamen we ons wwoofmaatjes weer tegen aangezien zij ook naar Faser gingen. We hebben nog even wat gekletst en daarna echt afscheid genomen...
Vervolgens was het belangrijkste doel het boeken van een trip naar Fraser. We hebben een mooie last minute voor 230 kunnen krijgen bij het hostel naast dat van ons. Met ons eigen hostel lukte het niet want die zat volgeboekt, maar de buren (rovers) hadden nog ruimte. Vandaar dat we ingedeeld werden bij een trip met knalroze 4WD's. We zouden de volgende ochtend vertrekken, dus die avond hadden we een briefing en kennismaking met rest van de groep. Daar bleek dat wij de enige Nederlanders waren. Nou is dat niet zo erg maar het bleek dat de rest van de groep volledig Duits was. Eenmaal van de schrik bekomen bleken het wel hele aardige lui te zijn. De groep werd verdeeld over de 2 auto's en vanaf het begin klikte het eigenlijk al meteen. Eerst inkopen gedaan: om te beginnen 2,5kg kaas die immers nog steeds niet geheel verorberd is, genoeg vlees voor een weeshuis (de $35 backpackers deal) en natuurlijk het een en ander aan drank. Dit vooral omdat je op het eiland toch al gauw $70 betaald voor 30 biertjes.
Na de boodschappen vertrokken we naar de veerboot, die ons overzette naar het eiland. Die dag zouden we het eiland oversteken, daarna naar Lake Wobbie en nog een stuk over het strand om ons kamp op te slaan aan de zee. Helaas regende het die dag pijpenstelen, dus sandboarden van de hoogste zandduin en zwemmen tussen de catfish in Lake Wobbie zat er helaas niet in. Ondanks dat was het er toch mooi. Vervolgens zochten we een plaats op om te kamperen, maakten we van een dekzijl een afdakje en hadden nog een gezellige avond.
De volgende dag zouden helemaal naar het noorden van het eiland gaan om te zwemmen in de "champagne pools" bij Indian Head. Vanaf Indian Head heb je een heel mooi weids uitzicht over de oceaan, waar je schildpadden, dolfijnen, haaien en nog veel meer kan zien. Op de terugweg stopten we bij een groot aangespoeld wrak dat half verzonken ligt in het zand. Daarna reden we door naar Eli Creek. Dat is een superheldere zoetwaterbeek die een vrij sterke stroming heeft waarmee je je kan laten meevoeren naar het strand. Teije heeft het geprobeerd, maar helaas stond het water wat te laag voor een echt succes.
Vervolgens hebben we ons kamp opgezet en hebben we de rest van het vlees bereid op de grill. Verder hebben we nog een poging gedaan om de goon(=ranzige backpackerswijn) die we mee hadden genomen op te maken. We faalden genadeloos aangezien we met 12L het eiland op kwamen en met 16L weer terug kwamen. Hoe dit kan is nog steeds een raadsel.
De laatste dag gingen we naar het idyllische Lake Birrabeen. Een meer met een superwit strand, omgeven door planten en met knalhelder water. Hier hebben we de middag doorgebracht in de zon en het water. Na een goeie lunch vertrokken we met de auto richting de barge, opweg naar het mainland. Verder de hele avond poker gespeeld met de fraser lui. De volgende dag vroegen Jan, Steffy en Martin of we misschien mee wilden rijden naar agnes water. Wij hadden wel zin in een roadtrip dus zijn we met hun supervette bus richting het noorden vertrokken. In agnes water kwamen we in een ernstig relaxed hostel. Ze hadden geen key deposits omdat ze simpelweg geen sleutels hadden. Eigenijk hadden ze helemaal geen regels daar behalve dat de checkout om 10am was. Wij (Stijn, Martin, en ik) slieppen in een kamer met 7 britse meiden. We dachten dat toch aardig leuk te vinden op dat moment. We hebben de avond alle drankresten van fraser opgemaakt op de sta-plaats van Jan en Steffy. Na een half uur lopen weer bij ons eigen hostel te zijn beland, begon het dan eindelijk. We deden de deur open en het was een heus kippenhok. het was 2 uur 's nachts, wat vrij laat is voor australische begrippen, en overal lagen halflege pakken met goon op de grond. De britse dames hadden de meest oninteressante gesprekken op een volume waar je u tegen zegt. Nou duurde dat gelukkig niet al te lang maar helaas gingen ze om 6 uur 's ochtends gewoon weer vrolijk verder. Pas om 8;30am konden wij ons laatste uurtje slaap weer pakken. We hebben verder de hele dag op het strand gelegen en daarna zijn Stijn en ik gedropt in het meest kleine afgelegen plaatsje wat we konden vinden simpelweg omdat onze bus hier vertrok. Wij arriveerden in Miriam Vale om 5pm en helaas vertrok onze bus pas om 12;30am. Vanaf toen hebben wij gezien hoe alle winkels dichtgingen en hoe het daar veranderde in een ruige vrijdag avond voor de locals. Alle jeugd hangt op straat rond heerlijk onder invloed te wezen totdat ze worden opgepikt door hun ouders. Wij hebben die hele avond zitten kaarten en om 12;30am was het dan eindelijk zo ver. We hadden de nachtbus naar Arlie
het plaatsje waar we op dit moment zijn. Hier hebben we voor het eerst echt de temperatuur bereikt die we wouden hebben. om 9 uur 's ochtends was het al 25 celcius en even later stond het kwik al tot 30. Er is een lagoon waar wij de hele dag liggen totdat er 's avonds feest wordt gevierd. Zo hebben wij de afgelopen dagen doorgebracht. Verder hebben we vandaag werkelijk een uur gelopen naar de dichtbijzijnde supermarkt omdat wij te gierig zijn om de bus te betalen en de hele dag een beetje filmpjes gekeken. (wij vonden dat dat ook wel eens een dagje mocht) maar nu is het weer tijd voor wat anders.
Morgen gaan we naar Townsville waar we 2 nachtjes zullen blijven. Er is een ontzettend belangrijke Rugby League wedstrijd, genaamd State of Origin, op tv als wij daar zijn. Queensland tegen New South Wales. Wij hopen in Maroonshirts (kleur van Queensland) dit spektakel bij te wonen in een of andere bar. Daarna gaan we naar Cairns, het einpunt van onze trip aan de oostkust. 2 juni vliegen we weer naar het koude kille Melbourne en over iets meer dan 3 weken vliegen we weer naar Nederland.

Als we nog dingen meemaken dan laten we het weten.
Bedankt voor het lezen en tot gauw,
groet Steijen.

p.s. Het is feest hier want de koers van de euro is vandaag omhoog geschoten!!!!:D (althans als we dit grafiekje mogen geloven: http://www.x-rates.com/d/AUD/EUR/graph120.html)

• 24 Mei 2010 - 11:38

Tim:

klinkt zeer relax!

• 24 Mei 2010 - 14:24

Boris:

Nog drie weken pret, het aftellen kan beginnen. Ik heb wel weer zin om je te zien, 't is al zolang geleden...

Goed dat de euro stijgt aan de andere kant van de wereld, maar hier schommelt de koers, dus reken je niet te snel rijk.

Maak er nog wat leuks van, boys!

• 24 Mei 2010 - 14:46

Judith:

Hello boys,

Leuk om weer wat te horen. Veel plezier de laatste mooie dagen in het noordoosten. Hoop dat jullie de rugbywedstrijd kunnen zien en dat Queensland wint! Zet 'm op!

Daaag!

• 24 Mei 2010 - 17:01

HansR:

'Als we nog dingen meemaken dan laten we het weten.'

Nou dan verwacht ik nog wel een bericht of 10 :)

Mooi trouwens dat rugby hè.
    Hier in FR gaan we er ook voor. Dat foot is toch niet zoveel.

Veel plezier nog verder.

• 24 Mei 2010 - 19:12

Ria:

Klinkt als één groot feest en dat is het natuurlijk ook. Het wordt wel tijd dat jullie terug komen: dan zijn jullie euro's ook weer gewoon waard wat je verwacht.

• 25 Mei 2010 - 08:14

Roos:

Volgens mij worden jullie steeds doorgewinterder backpackers, zo klinkt het iig. Leuk dat jullie zoveel mensen ontmoeten om mee te reizen! Lekker meeliften op hun rijbewijs ;)

Veel plezier bij de rugbywedstrijd! Ben benieuwd hoe anders het er aan toe gaat dan in Schotland.

Groetjes, Roos

• 01 Juni 2010 - 12:30

Elisabeth:

Hoi allebei....deze keer een late en trage reactie, want allerlei weerhield me van lezen en reageren......blij te lezen dat het jullie heel goed gaat in toch wel uiteenlopende en afwisselende ervaringen.....het is nu inmiddels al weer juni..de maand van terugkeren...een goede paar laatste weken toegewenst en een goede terugreis ...tot ziens weer in Groningen ....doei...elisabeth

• 02 Juni 2010 - 11:02

Lennart:

He Teijo/ Stijn,

Yooo dat gaat snel: nog 2 weken :-O
    Gaaf dat jullie die 4x4 trip hebben gemaakt. Wist niet dat er ook aardige duitsers waren?? :-)
    Hoop dat het mooi was in Townsville. Je vliegt weer terug vanaf Melbourne zeker?
    Gr!! Lennart

• 03 Juni 2010 - 11:19